Praktisk informasjon

Informasjon om egenandel/ pris på oppholdet på Nordtun:

Pakke til oppholdet

Fra 1. januar 2021 vil det kun være én frikort-ordning i Norge, i stedet for to ordninger, som i dag. Det betyr at du kan benytte ett frikort for helsetjenester i de ulike tjenestene som i dag gir opptjening til frikort. Det vil være et felles egenandelstak for alle tjenestene som i dag inngår i frikort-ordningen. Regjeringen foreslår at det nye frikorttaket skal være på 2460 kroner. Hensikten med sammenslåingen er å gjøre ordningen enklere for innbyggerne, og å skjerme de brukerne som i dag har de høyeste utgiftene. De tjenestene som i dag gir deg opptjening til frikort for helsetjenester, vil fortsatt gi opptjening.
Du finner frikortet ditt, kan sjekke registrerte egenandeler og endre kontonummeret ditt på helsenorge.no. Husk at de fleste behandlere har mulighet til å sjekke om du har frikort ved å bruke Helsedirektoratets spørretjeneste. I dag kan egenandeler fra behandling hos lege, fysioterapeut, psykolog, poliklinikk, laboratorium og røntgeninstitutt gi opptjening til frikort. Det kan også egenandeler for legemidler på blå resept, enkelte tannbehandlinger, enkelte rehabiliteringsopphold og enkelte behandlingsreiser til utlandet

Hva må jeg tenke over før avreise?

Lure ting å ha med:
– Treningsklær og klær som er bekvemme å bevege seg i.
– Det er vaskemaskin på huset som alle kan benytte.
– Badetøy og badekåpe.
– Nattøy ( -ved behov, «sov i ro», spesielle puter o.l)
– Toalettsaker ( – muligheter for å kjøpe i resepsjonen ved behov)
– Sko for trening innendørs og skotøy for innebruk.
– Ta med egne hjelpemidler og individuell plan hvis du har dette.
– Klær for turer ute i terrenget ( vindtette/vanntette klær, tursko/støvler, dagstursekk )
– Aktiviteter for fritid: Bøker, håndarbeid, pc/nettbrett ( etter behov)
NB! På vinteropphold ta gjerne med brodder, hodelykt og refleks
Nyttig å tenke over før avreise:
– Egenandelen for oppholdet betales ved avreise i resepsjonen ( -sjekk alltid ut egeandelen før avreise).
– Det er betalingsterminal og safe i resepsjonen.
– Egenandelen kan føres som fradrag på selvangivelsen.
– Har du frikort, ta med – ellers finnes all informasjon om egenandel på helsenorge.no
– Ha med medisinliste og egne medisiner.
– Meld fra om spesialkost FØR ankomst.
– Sjekk ut om du har egen refusjonsordning for yrkesskade og krigsskade
– Du kan søke sosialkontoret eller sær-organisasjoner om dekning av hele eller deler av egenandelen.
– Det er mulig å søke om forlengelse underveis i oppholdet, snakk med din terapeut ved behov.
– Det er mulig å kjøpe ekstra dager eller hele opphold på Nordtun. Kontakt resepsjonen for tilbud.
– Røyking er ikke tillatt på huset, utenfor inngangsdører og terrasser. Det er egen røykebu ved garagen.

Behandling på Nordtun

Individuell behandling:
– Alle som kommer inn på Nordtun vil få et møte med vår spesialistlege i løpet av oppholdet.
– Ved ankomst vil du bli møtt av medisinsk service som registrerer ankomsten din og du vil også her få vite om det skal tas prøver eller tester i labratoriet.
– Alle som har fått rehabiliteringsopphold får individuell fysikalsk behandling. Fysioterapeuten vil ta kontakt med deg en av de første dagene etter ankomst.
– Vi har ergoterapeut på huset som kobles inn i behandling ved behov.
På Nordtun er det også mulighet for å få individuell samtale med psykolg og terapeut i oppmerksomt nærvær. Gi beskjed til medisinsk service eller din fysioterapeut, så vil disse informere deg om mulige dager for samtale/ indivituell terapi under oppholdet.
Behandling i grupper:
Det foregår hele tiden behandlingsgrupper på huset, be din terapeut om å gi deg en oversikt over grupper som kan være aktuelle for deg. Det er også mulighet for å prøve forskjellige grupper for å se hva som kjennes bra ut for deg og hva du liker.

 

De vanligste gruppene som du kan være med på er:
– Bassenggruppe
– Avspenningsgrupper
– Grupper i somatics (avspenning med øvelser)
– Oppmerksomt nærvær (avspenning med øvelser)
Andre aktiviteter:
Følg alltid med på oppslagstavla i første etasje. Der vil det bli opplyst spesielt om på tavla i resepsjonsområdet ved andre aktiviteter som er for alle, det kan være utprøving av hjelpeutstyr, felles vandringer, bålturer i nærområdet, andakter, musikk på stua, felles underholdning m.m.

Pasientrom og resepsjon

Pasientrommene:
I hovedbygget på senteret er de fleste rommene enkeltrom men det finnes også dobbeltrom. Alle rommene er utstyrt med seng, stoler/bord og TV. Har du behov for å låne telefon, kan dette gjøres i resepsjonen. Det skal være mulighet for å koble seg på wi-fi på hele huset. Det åpne nettverket heter Nordtun Public og krever ikke passord.
Resepsjonen:
I resepsjonen får du utført post og bank tjenester. Resepsjonen har en liten kiosk med noen bøker, treningsklær, litt toalettsaker, noe å bite i og det er også mulighet for å kjøpe kald drikke der. Tipping og Lotto leveres til resepsjonen før kl. 15.30 torsdag. Posten kommer rundt klokka 12.00, og blir delt ut umiddelbart – landpostbudet utfører posttjenester.
Resepsjonen er i tillegg behjelpelig med mange typer hjelp og informasjon. Nøl ikke med å spørre.
Åpningstider for resepsjonen er mandag til fredag fra kl 08.00  til 15.30.
Ved omadressering av post er adressen:
Ditt navn
Nordtun HelseRehab
Nordtunveien 15
8170 ENGAVÅGEN

Matservering

Spesialkost:
For at kjøkkenet skal kunne ha mulighet for å gi så god oppfølging som mulig, er det viktig at du melder fra om spesialkost FØR ankomst.
Spisetider:
Frokost, middag og kveldsmat serveres i spisesalen i underetasjen.
Frokost  kl 08.00 – 09.30
Middag kl  13.00 – 13.30
Kveldsmat kl 18.30 – 19.00
Har du behov for hjelp i forbindelse med måltidene står pleiepersonale, ergoterapeut og kjøkkenpersonale klare til å yte nødvendig assistanse.
Utenom faste måltider:
Kaffe, kakao, rett i koppen, te, juice, isvann, yoghurt og melkeprodukter står ellers fritt tilgjengelig i spisesalen utenfor måltidene. Kaffe m/frukt og/eller kaker kl. 10.30 og 15.30

Pårørende/ ledsager og besøkende

NB! Under Covid 19 restriksjonene har vi totalt besøksforbud på Nordtun
Ved vanlige tilstander kan pårørende/ ledsager og besøkende overnatte i ekstraseng på pasientens rom. Overnattingen må avtales med avdelingsleder på pleieavdelingen eller med resepsjonen. Ta kontakt med oss for priser.
Det er mulig for pårørende/ledsager og besøkende å kjøpe enkeltmåltider. Dette må også avtales på forhånd med avd. leder på pleieavdelingen eller med resepsjonen.
NB! Ved ønsket måltid, gis beskjed om dette til avdeling for medisinsk service. Betalingen gjøres i resepsjonen før måltidet.

Nærbutikker, spisesteder og overnatting

Nærbutikker, spisesteder og overnatting:
Stor dagligvarebutikk (Coop Marked) ligger 3 km fra senteret (Engavågen sentrum), her ligger også Rosetten blomster og Mathuset (cafe og spisested). På Grønøya 8 km ligger Solveigsstue (cafe og overnatting) og Grønøy handleri. På Åmnes ligger Steffis gårds utsalg og her er også camping for overnatting.

Det opplyses på tavla når det er busstur til butikkene.

Avreise og etter hjemkomst

Avreise:
Rommene forlates kl. 12.00 på avreisedagen. Hjemreise før avtalt tid må du melde fra om i resepsjonen minimum 3 dager før du reiser.
Etter hjemkomst:
Pasientene er de viktigste personene på Nordtun. Personalet og ledelsen er opptatte av å gjøre gode menneskelige og faglige vurderinger – som til sammen gir pasienten et best mulig opphold hos oss.
Gjennom brukerevalueringene kan vi hele tiden strekke oss etter områder vi kan bli bedre på. Vi har også et eget brukerutvalg som er opprettet for å gi innspill fra brukeren sitt perspektiv. Utover dette er det viktig for oss å lytte til den enkelte pasient sin evaluering.
Før avreise får alle pasienter et evalueringsskjema med spørsmål om hvordan oppholdet var for den enkelte. Skjemaet er anonymt, og skal leverast inn ved avreise eller senest en uke etter hjemkomst.
Her kan du laste ned skjemaet for å sende det anonymt til Rambøll som gjør analysene på evalueringen for oss. Tilbakemeldingene fra pasientene er vår viktigste informasjon og vi håper du vil ta deg tid til å evaluere etter hjemkomst dersom du ikke fikk gjort dette i avslutningen av oppholdet.

Spørsmål

Har du spørsmål om institusjonen eller vedrørende ditt opphold kan du
ta kontakt med vårt inntakskontor tlf. 900 87 755,
mandag – fredag 08.00 -15.30, eller til resepsjonen tlf. 75 72 13 00.
Du kan også sende e-post på post@nordtun.no